14 november 2012

Lampelaus jul?

Verdensproblemer tar på. For eksempel: Hvorfor skal det være så vanskelig å finne riktig lampe?
Det er november. Det er som kjent mørkt ute. Og vi trenger belysning. Ganske mange steder, faktisk, men for tiden først og fremst i spisestua.


Jeg gjenbruker et gammelt bilde som illustrasjon av stedet der den berømte lampen skal henge. Det er mange spørsmål som reiser seg: 

Skal det være en lampe? 
Skal det være flere? 
Skal den være liten eller stor?
Hvilken farge skal den ha? 
Og aller viktigst: hvilken funksjon skal den fylle?

For dette er sakens kjerne: Skal den lyse opp hele rommet, eller skal den lyse opp spiseplassen? 
Mine favorittlamper blir avskrevet av gemalen fordi de ikke lyser ut i rommet, bare nedover (og eventuelt oppover.)  Han har foreløpig ikke kommet med noen konkrete lampeforslag, men jeg har som krav at lampa skal ha et tydelig nedover-lys som gjør bordet til hovedfokus i rommet. 

Derfor utgår alle disse lampene på grunn av mangel på ut-i-rommet-lys:














Så, i går kveld, trodde jeg endelig at jeg kanskje måtte ha kommet i mål. For hva ville vel passet bedre i 50-tallshuset vårt enn denne relanserte 50-tallslampen fra Louis Poulsen? Attpåtil lyser den ut i rommet også fordi glassdelen går både over og under skjermen. 




Men nei, den lyser visst ikke bra nok ut i rommet, den heller. HULK! Kanskje jeg må grine meg til å henge den i den kommende lesekroken i stua. 

Her er noen som kanskje kan funke: 





Denne lampa har jeg sett i butikk, og jeg tror den vil lyse fint ut i rommet også. Samtidig som den gir et fint nedoverrettet lys. 

Eller hva med å ta den helt ut, Ingo Maurer style? 



Kul lampe, men den koster for det første uhorvelig mange penger, og for det andre gir den jo ikke akkurat noe nedoverrettet kosespiselys. 

Da heller jeg mer mot denne lampa som Arne Jacobsen tegnet til SAS-hotellet i København: 




Eller PH-klassikeren Louis Poulsen PH 5+


Eller kanskje vi rett og slett må ende med å kjøpe samme lampe som vi hadde før, og som nå skal få være på soverommet på grunn av det kjølige lyset som ikke passet særlig bra over spisebordet? Da må det i så fall være i en annen farge enn blå... Muligens vil den helt hvite gi godt nok lys? Liker jo fortsatt formen. 



Kartell FL/Y



Så: JATAKK, bombarder oss med tips til lamper som BÅDE lyser godt opp i rommet, OG som lyser målrettet nedover! Så får vi kanskje sett sett julematen, og ikke bare luktet og smakt den...





9 kommentarer:

Systro sa...

Vanskeleg!! Me løste samme problematikken med ei spot-skinne i taket langs med veggen i det mørkeste hjørnet, slik at den gjer ljos til veggen og bileta, medan lampene over bordet gjer ljos ned på maten. Ljos som er både praktisk og kos på ein gong er utfordrande, kva med å kontakte ein fagmann/kvinne? Elles er me særs nøgde med UnderCover frå LeKlint, dansk lekker design. Her kan du skifte innerskjerm og dermed uttrykk etter humør og stil. Eller strikke eit trekk, som eg har gjort...

Lukke til!!

En støvel og en sko sa...

Mine favoritter er Mhy og Caravaggio. En venninne av meg har Kartell- lampen og hun sier at hun må tørke støv på den flere ganger i uka, men kanskje det er litt fargeavhengig. Hun har den røde.
Lykke til med lampevalget. Vi holder på med det samme og har endelig bestemt oss for to små lamper over spisestuebordet, fra House Doctor.
Ha en fin dag :-)
Klem :-)

hurlumhei sa...

Norman Copenhagens origami-aktige lamper gir deilig lys. http://luksuslamper.dk/shop/pendler-130c1.html
Vi har Norm 03 stor, og er kjempefornøyd! Den kommer flatpakket.... :)

MissLucy sa...

hehe, det var en problemstilling jeg kjente igjen! Jeg var overbevist om at PH-lampen var et godt valg, men ble sterkt frarådet i butikken, for den lyser visst bare nedover. Vi endte opp med Caboche fra Fornarini - den dyreste lampen jeg har kjøpt i mitt liv, men den gjør nøyaktig det vi var på jakt etter: Lyser opp og reflekterer i taket for god almennbelysning, lyser ned på bordet pluss lyser sidelengs gjennom de gjennomsiktige kulene. Veldig fornøyd, men vi ville aldri funnet frem til den uten dyktig hjelp i butikken. En annen vi vurderte var Frisbi fra Flos og Collage fra Louis Poulsen.

MissLucy sa...

Foscarini skulle det stå - ikke fornarini :-)

Strikkedoktor'n sa...

Lamper er noe av det aller vanskeligste, enig!!! Men jeg kan faktisk anbefale PH 5 +; vi har den over spisebordet på kjøkkenet, og jeg er såååå glad i/fornøyd med den. Du trenger en gigantsterk lyspære, men da lyser den til gjengjeld fint både ned og ut og opp. Med dimmer lager den perfekt lys både til lite glamorøse hverdagsfrokoster og romantiske sene middager :-)
Lykke til uansett!

Kari sa...

Hei,
Tenk at jeg ikke har sett denne flotte bloggen før. Nå skal det følges :)

Helene sa...

Vanskelig valg!Jeg synes Bonderup & Thorup sin Gubi pendel er så fin...

Vi har den hvite Kartell FL/Y over vårt spisebord,og den er veldig fin.Den kan dimmes,men det jeg savner litt med den er at lyset er skjermet når du sitter rundt bordet.Så på et programmet Nordisk Design for litt siden,og en designer fra Louis Poulsen(tror jeg)sa at det som definerer er god lampe er at du skal kunne se på lampen uten å se dirkete på lyset.Derav det geniale ved bla ph-lampene...:)Hva med to stk over bordet?Eller tre stk Flowerpot fra Verner Panton,de er også laget slik at du ikke ser dirkete på lyset når du sitter under.Tror det hadde blitt knallfint!

Unknown sa...

Vanskelig valg.

Vicky
Ny følger