03 juli 2012

Makeover: Ting å ha på kjøkkenet

Strøk nummer en er morsomt. Forandringen er massiv, det er magisk, den nye fargen brer seg utover, motivasjonen er på topp.
Strøk nummer to er heller ikke så verst, for du ser det begynner å dekke bra, og dessuten går det fortere enn strøk nummer en fordi du ikke trenger å være like pinlig nøye i overgangene.
strøk nummer tre begynner det å røyne på for min del, selv om jeg er veldig glad i å male, men jeg holdes oppe av at det betyr at snart, snart er jeg ferdig.

For man skulle tro at tre malingsstrøk burde holde?
Åneida. Fire må det være, tydeligvis.
Fire strøk på panel, både på kjøkken og soverom, det synes jeg er ett strøk for mye.
Men man kan jo ikke stoppe når det fortsatt ikke er jevnt, langt ifra. Så da maler vi, da. Fire strøk. På panel, med pensel.

Heldigvis er de fire strøkene på soverommet vårt ferdig. Skapdørene og vinduskarmen gjenstår, men de får vi ta etter innflytting.

På kjøkkenet gjenstår det ett strøk. På nederste halvdel av rommet, brystpanelet, det som var mørkeblått. (Note to self: Aldri male noe mørkeblått!)

Og siden vi nærmer oss både ferdigmaling og innflytting, er det lov til å begynne å legge planer!

I hulrommet under de originale, innebygde skapene i forrige innlegg er vi nødt til å ha noe mer benkeplate. Det er nemlig veldig lite benkeplass på dette kjøkkenet vårt. I tillegg er det litt manko på skuffer. Vi tenkte derfor på kjøpmannsdisken fra IKEA sin VÄRDE-serie:

Ganske fin, og jeg tiltrekkes av at den er laget i massiv bjørk. Men da jeg var på IKEA og så på den her forleden, kom jeg til at det er litt upraktisk med gjennomsiktige skuffer. For man legger jo ting i skuffer for å få dem bort (det gjør i alle fall jeg...) og ikke for å vise dem frem. Dessuten er skuffene ganske lave, noe som gjør at du ikke kan putte hva som helst nedi dem. Og den er litt dyr. 

For ikke å snakke om den største ulempen: Den er 30-40 cm for smal... 

Min kjære mann har nå funnet denne, som BÅDE er bredere OG billigere OG har romsligere (dog færre!) skuffer. En strålende ide, så nå tror vi at vi går for mister VÄRDE. En enklere og mindre permanent løsning enn å sette opp underskap. Og den blir fin til å vise frem alle Cathrineholm-kasserollene i. :) 

 Og når vi er inne på skap og slikt... Knottene på de eksisterende skapdørene er ikke så fine. Ikke lenger de originale, tipper de ble byttet ut på åtti/tidlig nittitall, noe slitte messinggreier. Jeg er jo litt treig på trender (nå har vi jo ikke skullet pusse opp noe særlig før nå uansett) men har naturligvis ikke unngått å bli glad i de fine Anne Black-knottene som alle bloggere er så fan av.



Blomst? Sirkel? Svart/hvit? Farge? Hvis vi går for bjørk på benkeskapet tror jeg det blir finest med svart. Men jeg er ikke overbevist – serviset skal jo stå fremme på åpne hyller, og det er jo lyseblått. Fint å ta igjen fargen på knottene?

Aiaiai, nå GLEDER jeg meg til å komme i hus og til å bruke sommeren på å pusle og ordne! 



7 kommentarer:

Sissel sa...

Jeg elsker knottene fra Anne Black og har nettopp byttet ut alle knottene på kjøkkenet vårt med de! Kostet litt da - greit med ferie- og skattepenger;)
Lykke til med ordning av kjøkken og resten av huset! Ganske så moro da, selv om det er mye jobb! :)

JEG og libellen. sa...

Blomst!! Vi bytta også ut alle knottene på våre overskap med slike, mens underskapene fikk andre knotter.

Guro sa...

De knottene er fantastisk fine. Desverre er også jeg sørgelig lite oppdatert på knotte-fronten, så ingen stalltips fra meg... Men for en jobb dere har hatt med maling! Blir godt når dere får det ferdig da. Vi leker med tanken på å selge leiligheta vår nå. Vi får se...enten det, eller leie ut. Vi har nemlig flytteplaner. Mer om det på bloggen min når jeg er klar for å blogge om det! Spennende tider er det ihvertfall, og det er det vel for dere også? Lykke til med maleinnspurten!

Maren Malene sa...

jeg elsker mine lyseblå (samme som brødboksen) og røde(samme som Kitchen aid maskinen) knotter på vårt hvite kjøkkenskap både oppe og nede. Blir glad hver dag når jeg ser dem. Verd hver eneste krone <3

Cathrine sa...

så så enig med deg..men jeg klarer skjeldent mere en to strøk jeg... så fire strøk, JEG ER IMPONERT!
HA en finfin helg!
klemmer fra Cathrine

brudekjoler sa...

Tak meget god hjemmeside, jeg kan virkelig godt lide denne skabelon, ser godt ud.

PAKAR HERBAL INDONESIA sa...

Cara Paling Ampuh Mengobati Penyakit Wasir Ambeien Luar Pada Pria Wanita Hamil Tanpa Operasi Stapler Stadium Parah Berdarah Secara Tradisional Yang Di Jual Di Apotik De Nature Cara Mengobati Infeksi Saluran Kencing Kemih Sakit Perih Keluar Nanah Berak Keluar Darah